Blog arrow Blog arrow Protikrízové opatrenia

Prihlásenie


Vyhľadávanie

Projekt sponzorovaný

 

Protikrízové opatrenia
Hodnotenie čitateľov: / 7
SlabéVynikajúce 

Cieľom tohto článku nie je vyčerpávajúco hodnotiť všetky opatrenia vlády SR. Chcem upozorniť na potrebu vyvažovať neokonzervatívne a neoliberálne riešenia Keynesovými a naopak, čo čiastočne naznačil aj Daniel Dujava vo svojom článku „Hayek alebo Keynes?“.

Vláda v rámci svojich vyše 60-tich protikrízových opatrení sa podľa vlastných slov zameriavala na štyri veci – na stimuláciu dopytu (šrotovné, zatepľovanie, výstavba diaľnic), na zachovanie zamestnanosti (platenie odvodov za zamestnancov, sociálne podniky, opatrenia aktívnej politiky trhu práce), ochrana finančného sektora (kontrola materských bánk, aby nevyťahovali likviditu zo slovenských dcér, 100%-né krytie vkladov v bankách) a zlepšenia podnikateľskej klímy (rýchlejšie vrátenie DPH, zvýšenie nezdaniteľného minima). Nesystémový a nekoncepčný mix nápadov, pri ktorých chýbala akákoľvek cost-benefit analýza. Ani sa tomu netreba čudovať, keď väčšina členov „protikrízovej rady“ nemá ekonomické vzdelanie (drvivá väčšina členov je z vlády alebo z odborov; zamestnávatelia tam hrajú druhé husle) a už vonkoncom nie národohospodárskeho zamerania.

Čomu sa ja veľmi čudujem, je zmýšľanie študentov, doktorandov a mladých pedagógov na našej škole, ktorí takmer unisono odmietajú štátne zásahy v čase krízy a keď už, tak len na zlepšenie podnikateľského prostredia. V duchu neoliberalizmu a neokonzervativizmu. Keynesa a jeho návrhy úplne odmietajú. Akoby zabúdali na to, čo vytiahlo svetovú ekonomiku z Veľkej hospodárskej „depky“. Alebo možno podceňujú úlohu vtedajších štátnych zásahov a myslia si, že svet by sa z krízy vylízal aj bez štátnych intervencií. Neviem. Nevidím im do hlavy. Navrhujem teda pozrieť sa bližšie na oba smery.

Začnime Keynesom, keďže starší majú prednosť. Keynes navrhoval v čase hospodárskeho poklesu stimulovať celkový efektívny dopyt cez fiškálnu politiku. Infraštruktúrne projekty, zatepľovacie programy, výstavba elektrární....všetko projekty, s ktorými by Keynes súhlasil. Takisto súhlasil aj s použitím monetárnej politiky, ale videl jej obmedzenia v podobe pasce likvidity a investičnej pasce (a dovolím si tvrdenie, že do istej miery prípad investičnej pasce nastal na začiatku krízy, pretože investície ako subagregát HDP zamierili smerom nadol ako prvé aj napriek „vagónom“ likvidity dodaných centrálnymi bankami). Vráťme sa však na začiatok a rozoberme si, prečo stimulovať efektívny dopyt! Vychádzajme zo známej výdavkovej rovnice pre output:

 

HDP = C + I + G + Ex – Im

 

Čo sa stalo v čase krízy? Investície I zamierili prudko nadol, export Ex tiež zamieril prudko nadol, plno ľudí stratí svoje zamestnanie, v novinách o ničom inom ako o kríze a prepúšťaní ani nehovoria a tak každý rozumný človek obmedzí svoje výdavky a šetrí na horšie časy – čiže aj spotreba C nám zamierila prudko nadol, spolu so spotrebou poklesne aj import Im, ale menej ako spotreba, takže to nás nezachráni. Tým, že poklesne spotreba, ešte viac vzrastie nezamestnanosť a tým ešte viac vzrastie počet ľudí bez práce a dostávame sa do špirály. Keďže podobné procesy sa dejú aj v zahraničí, naďalej klesá export a zamestnanosť v odvetviach zameraných na vývoz. Ani si nestihneme všimnúť a už tu máme 20-30 %-nú nezamestnanosť a demonštrácie v uliciach a na ich čele demagógov a revolucionárov.

A čo má robiť vláda? Stále môže ovplyvniť vládnu spotrebu G a keď chce spomínaným javom zabrániť musí zvýšiť svoje výdavky aj za cenu zadlženia. Takisto môže (a je to oveľa lacnejšie ako veľké infraštruktúrne projekty) na určitý čas dotáciami zdeformovať ceny (viď šrotovné a zatepľovanie) a podporiť tým spotrebu domácností. Pomocou monetárnej politiky môže znížením úrokovej miery alebo dodaním likvidity obnoviť zaseknuté poskytovanie úverov a podporiť investície.

Určite má Keynesova teória zopár úzkych miest, ale ako taká má za úlohu zabrániť panike a spomínaným špirálovitým procesom. Panika je jeden z významných momentov, ktoré akcelerujú a prehlbujú krízové udalosti (o nej hovoril aj Ivan Mikloš na nedávnej prednáške na našej škole).Na druhej strane však stoja „liberáli“ (rozumejme pod týmto výrazom všetky školy, ktoré sa zameriavajú na ponukovú stránku ekonomiky a odmietajú štátne zásahy). Tí odmietajú Keynesovu podporu efektívneho dopytu, štátne zasahovanie a deformácie vôbec. Mnohí moji kolegovia v tomto duchu argumentujú proti deformáciám (šrotovné, zateplovanie) tvrdiac, že nastáva presun budúcej spotreby do súčasnosti (s čím nesúhlasím, ale to nechajme teraz bokom), klesá celkové bohatstvo (to je pravda!), prípadne že vznikajú štrukturálne bomby (to je tiež pravda).

Nechajme však kritiku Keynesa tak a zamerajme sa na opatrenia, ktoré navrhujú. Ide v podstate o zlepšovanie podnikateľského prostredia - odstraňovanie administratívnych bariér podnikania, znižovanie daní a odvodov, zastavenia plytvania štátu, flexibilnejší trh práce, podporu konkurencieschopnosti a pod. So všetkými týmito opatreniami plne súhlasím a zároveň si myslím, že sú nevyhnutné k tomu, aby mala obnova ekonomiky tvar V a nie tvar L (ktorý hrozí, ak sa tieto opatrenia neprijmú a zostaneme len pri Keynesových opatreniach, ktoré sú krátkodobého charakteru). Ich prijatie už na začiatku krízy bolo neskoro. Sú nevyhnutné pre dynamický rast hospodárstva (aj mimo krízy), čoho dôkazom je aj rast povojnového Nemecka, Japonsko, či ázijské tigre.

Chcel by som teda zdôrazniť, že pre úspešný boj s krízou sú nevyhnutné aj Keynesove opatrenia (na zbrzdenie prepadu), ale hlavne prorastové liberálne opatrenia. Tieto liberálne opatrenia sa však nedajú uskutočniť, ak v spoločnosti zúri nezamestnanosť a sociálne nepokoje. Ľudský kapitál je totiž veľmi špecifický a odlišný od ostatných výrobných faktorov. Preto by žiadny ekonóm, resp. tvorca hospodárskej politiky nemal byť zahľadený iba do jedného ekonomického smeru alebo školy - nemal by mať klapky na očiach, ale sa pozerať doslova „napravo aj naľavo“. A už vonkoncom by nemali opatrenia tvoriť politici bez akejkoľvek koncepcie.

» 6 Komentáre
1Komentár
 štvrtok, 17 december 2009 21:33 Daniel Dujava
Vcelku suhlasim, aj ked sa da polemizovat o tom, ako vytiahli intervencie ekonomiku z "depky." Na diskusiu je aj to, ci srotovne predstavuje presun spotreby z buducnosti do pritomnosti. Skus napisat, preco nie, ja napisem potom, preco ano (poznas lepsie standardne argumenty preco ano, preto skus prvy). No len chcem poznamenat, ze moj clanok nemal byt o tom, ci su spravne keynesovske alebo neokonzervativno-neoliberalne (ten pojem mi reze usi) opatrenia, ja som sa chcel venovat len spravnosti ich diagnozy. A spravna diagnoza nerovna sa spravny liek. To len aby som neostal nepochopeny. S tymi "strukturalnymi bombami" (Milosov pojem sa stava popularny:)) - argument proti intervenciam je prave taky, ze kedze vlada ma nutne velmi obmedzene znalosti, tak stimul pravdepodobne prinesie menej prospechu, ako napacha zla prave kvoli strukturalnym bombam.
2Komentár
 sobota, 19 december 2009 14:45 Michal Habrman
Ak si zoberieme dlhodobý trend predaja automobilov na Slovensku - použijem vymyslené čísla, lebo ide iba o ilustráciu - predstavme si, že v roku 2005 sa predalo 1000 ks automobilov. V roku 2006 to bolo 1100, potom 1200, 1300, až prišiel rok 2009 a podľa trendu by sa dal predpokladať predaj 1400 ks. Ak si ale zoberieme do úvahy pokles dôchodkov domácností, predpokladajme pre rok 2009 predaj 1200ks, pre rok 2010 1300 ks, atď. Čo by sa však stalo bez šrotovného? Predaj by poklesol na úroveň napr. 500 (takýto dramatický pokles potvrdzovali reálne čísla za Január a Február), a v roku 2010 by vyskočil na 2000 (1300+700 áut, čo by sa nekúpili z opatrnosti spotrebiteľov v predchádzajúcom roku; za predpokladu, že v roku 2010 by kríza skončila), v roku 2011 by sme sa vrátili na trend 1400 ks. 
Čo je teda horšie? Vyhladiť takýto výrazný skok, alebo nechať trh na pokoji a akceptovať masívne prepúšťanie ľudí v roku 2009 a naopak prebytok ponuky
3Komentár
 nedeľa, 20 december 2009 23:23 Daniel Dujava
No pockaj, ale ved toto co si napisal je prave presun spotreby z buducnosti do pritomnosti! Ina otazka je, ci to je zelatelne alebo nie. Ty predpokladas, ze trend dopytu po automibiloch je skutocne rastuci, avsak nie je dovod predpokladat nieco take. V pripade ze existuju nadbytocne kapacity, tak srotovne len oddiali prisposobovaci proces za cenu strukturnej deformacie. Ak kriza vyvola len to, ze ludia nekupia auta dnes, ale kupili by ich zajtra, tak nie je dovod, aby podniky nemohli vyrabat na sklad a predat v roku 2010? Tvoj model vychadza z toho, ze "socialny planovac" vie ze kriza sposobi iba presun spotreby z buducnosti do pritomnosti a a podniky to z nejakeho dovodu nevedia, tak musi "planovac" vyhladzovat trend. To sa mi zda byt neudrzatelny predpoklad. Podniky neponukaju 1000+100*t kusov, ale reaguju na podnety a beru do uvahy dostupne informacie...
4Komentár
 utorok, 22 december 2009 18:55 Michal Habrman
žiadna automobilka si nemôže dovoliť vyrábať na sklad. Na to by potrebovala obrovský kapitál, ktorý jej banka neposkytne. Práve preto radšej prepustí zamestnancov s vedomím, že po kríze ich prijme naspäť. Každá firma tak rozmýšľa - aby reagovala na momentálny dopyt. Ak to však urobia všetci, je tu masová nezamestnanosť. 
A podľa mňa to nie je presun budúcej spotreby do prítomnosti, ale naopak - zabránenie presunu súčasnej spotreby do budúcnosti. Práve preto to schvaľujem! Inak s tým slovom "sociálny plánovač" opatrne. Nemôžeš tak nazývať každého, kto zasahuje do ekonomiky.
5Komentár
 streda, 23 december 2009 20:35 Daniel Dujava
"Sociálny plánovač" je terminus technicus v ekonomii blahobytu bez pejorativneho vyznamu (http://en.wikipedia.org/wiki/Social_pla nner)  
Nevidim dovod, preco by automobilka nemohla vyrabat na sklad (kapital ma, dotatocny nepotrebuje). Este raz: Ak by bol v roku 2009 bez vplyvu posunu spotreby do buducnosti dopyt 1200 a na dalsi rok 1300 a s vplyvom krizy 500 a 2000 tak teraz mi neide do hlavy do rozhodnutie, co predpokladas u automobilky. V roku 2009 prepusti cca 70% zamestnancov a v roku 2010 najme 3x viac ako mala? Ci ako ma s tou kapacitou, ktoru ma, odrazu pokryt takmer dvojnasobny dopyt, ako je normalne? Racionalne rozhodnutie pre automobilku je predsa vyrabat ako dovtedy, pricom tie auta ktore nepreda v roku 2009 preda na buduci rok. Kde je problem? Podla mna je problem v tom, ze automobilka si nemoze byt ista, ze tie auta preda. Suhlasim, ze na to potrebuje financny kapital, aby mohla vyplacat mzdy v roku 2009, kedy nepredava.
6Komentár
 streda, 23 december 2009 20:38 Daniel Dujava
Ak vsak ide o posun spotreby, tak preco by jej banka na mzdy nepozicala? To je cisty zisk pre banku. Nepozicia preto, lebo si tym takisto nemoze byt ista. A uz vobec si tym nemoze byt isty socialny planovac. To je ten problem. Tvoj model mi dava zmysel iba vtedy, ak banka a automobilka su bud horsie informovane ako planovac, alebo konaju neracionalne. Takyto predpoklad mi jednoduchu nereze. Ak je planovac rovnako informovany a kona na zaklade rovnakych pravidiel racionality, pomoct nemoze.
» Napíš komentár
Iba registrovaní užívatelia môžu zanechať komentár.
Prosím prihláste sa.
 
< Predchádzajúca   Ďalšia >

Profil autora

Michal Habrman
Michal Habrman
Niečo o mne:
Študent 5. ročníka hospodárskej politiky. Som chodiaci mozog, génius, najčestnejší chlap na svete a neuveriteľne skromný človek.

RSS


Webmaster  -  
© 2010 Národohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave
 

 

TOPlist